ötletek, tippek egyszerűen

Időtetrisz

A folttisztítás titkos alapanyaga #1

2012. szeptember 18. - időtetrisz

Már gyerek nélkül is meggyűlt a bajom a foltokkal és a nem fehérséggel. A fehér alsóneműk például az első mosás után markáns szürkülésbe kezdtek, és minden erőfeszítésem ellenére úgy is maradtak. Aztán ott vannak a konyharuhák. Nagymamámtól kaptam néhány garnitúrát amikor saját albérletbe költöztem, persze soha többé nem néztek ki úgy, mint újkorukban.

Bármit is csináltam velük, 90 fokon sem voltam képes tisztára mosni őket (ezt a hőfokot nem nagyon szeretik a ruhák). A nagy zöldülésben aztán valahol, már nem is emlékszem hol, rátaláltam a nátrium-perkarbonátra, magyarul a fehérítő sóra. Azóta van tiszta konyharuha, fehér zokni ésatöbbi, és nem féltem, mi lesz a kajafoltos előkékkel, koszos pelenkákkal amikor jött a gyerek. Nyilván van olyan folt, ami kifog rajta, de állítom, kenterbe veri az összes boltban kapható folttisztítót. Egyetlen hiányossága, hogy a régi, beszáradt foltokat nehezen viszi. Erre is van megoldás, de azt majd egy következő posztban.


A nátrium-perkarbonát egy mosóporhoz hasonló állagú anyag, optikai fehérítő, folttisztító. Forró víz hatására erős oxidációba kezd, konyhanyelven fogalmazva: egyszerűen lepezsegnek a ruháról a foltok. Mindez nem néhány másodperc alatt történik, idő kell neki, tehát érdemes mondjuk egy éjszakára beáztatni a ruhákat, aztán másnap bedobni a gépbe. Egy vödörnyi ruhához egy-két evőkanálnyit szoktam tenni, de inkább azt írom, mindenki tapasztalja ki, mert nyilván folttípus függvénye is, mennyi szükséges. A perkarbonátban az a jó, hogy nincs benne klór, nem roncsolja a ruhát, a kezünket és a tüdőnket sem, és ami a legjobb: színes ruháknál is használható.

Így használom: A ruhákat bedobálom a vödörbe, rászóróm a kívánt mennyiségű port, majd forró vízet eresztek rá, éppen, hogy ellepje. A forró víz nagyon fontos (min. 30 fok), mert csak ezen a hőfokon lép akcióba a cucc. Általában egy éjszaka áztatás elég szokott lenni ahhoz, hogy mindent vigyen, de érdemes ezt is kitapasztalni.

Munka közben habzik egy kicsit
A képen látható vödörbe egy kicsit többet tettem, jobban habzik a kelleténél, de mivel van benne egy nagyon koszos lepedő, nem bántam. Nálunk minden extra koszos textillel ez történik, a rongyszőnyeget is beleértve, de még a gyerekkocsi kivehető belső huzatát is ebbe áztatom, gyönyörű lesz. A kutya rongyairól nem is beszélve. Utána még egy rövid mosóprogram és kész. Elvileg a mosópor mellé is adagolható, ezt még nem próbáltam.

Beszerzési helyek (fél kg 900 forint körül):
József körúti Azúr bolt (legolcsóbb)


A témába vágnak:
Mi mindenre jó az ecet? 
Miért legyen otthon szódabikarbóna?
Mit lehet kezdeni a teafaolajjal? 
A folttisztítás titkos alapanyaga #2

A bejegyzés trackback címe:

https://idotetrisz.blog.hu/api/trackback/id/tr78802464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Anonymous 2012.09.18. 14:45:15

De jó! A beszáradt foltokra való "titkot"várom nagyon!:) Én a gyerekcuccokból vagyok képtelen kiszedni a foltokat.Érzékeny bőrű gyerek ,szóval a durva foltisztítok kilőve.De ezt mindenképp kipróbálom!

puszedli 2012.09.18. 17:09:25

érdemes tényleg, nekem nagyon bejött! nyugodtan használhatod érzékeny bőrű baba cuccaihoz, állítólag mosószódára és oxigénre bomlik magas hőfokon. áztatás után dobd a cuccokat a gépbe. a szürke függönnyel is csodát tesz, azt már nem is kell a gépbe tenni áztatás után csak kiöblíteni. aztán mehet is vissza:)

Tavken 2012.09.18. 17:58:50

A kedvenc vászon nadrágom milyen boldog lesz :)

mimimo 2012.09.18. 20:38:18

Hehe, várjuk a fotót, előtte, utána :)

mimimo 2012.09.18. 22:12:03

Puszedli, és az olyan foltokra, mit ajánlasz, amikor egy tévedés folytán együtt mosott sötét anyag megfog egy világos színűt? Kiveszi azt egyáltalán valami?

puszedli 2012.09.18. 22:39:42

hát ez fogas kérdés :) egy próbát megérne ezzel, és ha nem működik: muszáj lesz megszokni az új színt :D

sugarcandy 2012.09.19. 09:24:58

lehet kapni színfogót, pl. a dm-ben, elvileg erre van kitalálva

mimimo 2012.09.19. 16:17:08

hát igen, megelőzésre... de a fene tudta, h. fogni fog :) utólag kéne valami. egyébként csúnya foltokban fogta meg, nem az egész alapszínét változtatta meg.

Anonymous 2012.09.19. 18:02:13

a dm-ben kapható egy ún. mosásmentő. ez direkt az ilyen balesetekre van kitalálva. áztatva is és mosógépes mosással is kiszedi a foltot. áztatásnál elég egy tasak, mosógépes alkalmazásnál többet kell használni. nekem bevált :)v.

mimimo 2012.09.19. 18:08:23

kedves névtelen, ez most felcsigázott, holnap ki kell próbálnom! kösziii!

mimimo 2012.09.21. 20:50:56

nagyon csalódott vagyok: mivel hamarabb futott be a dm-es mosásmentő, azt próbáltam ki először, óóóóriási hiba volt... az leírást betartva készítettem elő mindent, a bemerített ruhák viszont 10 perc alatt totálisan színűket vesztették, szinte teljesen kifakultak. 5 órája ázik a cucc (2-12 órát írnak elő), de a foltok még mindig vidáman virítanak, a színes ruhákból pedig hóka, majdnem fehér ruhák lettek. az összetétel alapján van benne kevés nátrium-perkarbonát, de más is, viszont nincs benne klór -- pedig engem arra emlékeztet :(((

Anonymous 2012.09.21. 23:07:25

amikor először próbáltam a férjem kedvenc ingén én is beparáztam mert áztatásnál olyan volt a ruha, mintha hypoba tettem volna, aztán amikor kiszedtem és kiöblítettem olyan lett, mint újkorában.. azért nagyon remélem, hogy nem vágtam gallyra egy adag ruhát egy kósza ötlettel.. :( v.

puszedli 2012.09.22. 17:09:07

szia mimimo! működött a dm-es mosásmentő végül?

mimimo 2012.09.23. 21:19:06

névtelen: ne vedd magadra! szerencsére gyerekruhák voltak, pótolható a veszteség, ill. a tulajdonosok nem akadtak ki különösebben :) puszedli: a vége tényleg az, h. a ruhák színét kivette a cucc olyan 70%ban, a folt is halványult valamelyest, de maradt :(

Időtetrisz 2012.09.25. 00:15:51

Kedves mimimo! tesztelésképp kipróbáltam egy régi világoskékre fogott fehér párnahuzatot, sajnos a perkarbonát sem vette ki. Bár a mosás még hátravan, de nem hiszem, hogy csoda történik. Tanulság: a megfogott ruhák eredeti színét sajnos ez sem adja vissza...

Anonymous 2012.09.25. 06:51:25

én is teszteltem a perkarbonátot egy gyerekruhán amit már elkönyveltem kidobandónak. valamikor nyáron összefogta a barack és sajnos többszöri mosás, vanishben való áztatás után is úgy maradt de még mennyire úgy maradt...:((( a perkarbonát viszont működött, teljesen kiszedte a foltokat! érdekes mondjuk, hogy mellédobtam a vízbe két másik szintén barackkal összefogott trikót is (akkor már nem volt forró a víz, de elvileg feloldódott a por) és azokból nem szedte ki teljesen... v

Anonymous 2012.09.25. 13:28:26

nem tudom mi van velem. évek óta nem fogtam össze semmilyen ruhát mosás közben, most egy hét alatt ez a második. megyek mosásmentőért... remélem ismét működni fog :) v.

Anonymous 2012.09.25. 17:28:12

kedves mimimo! bosszút állt a mosásmentő :(( egy órát áztattam kábé az összefogott ruhákat és totál kiszedte a színüket. nem tudom mit csináltam másképp. lehet, hogy túl forró volt a víz, amibe tettem... áááááááááá v.

mimimo 2012.09.25. 21:24:13

A mosásmentő bosszúja... ez jó :) Krimi a fürdőkádban. Különben hajlok rá, h. a használati utasításban lehet mégiscsak a feloldás, h. valamit nem épp úgy csináltunk, ahogy kellett volna. Én is forró vízben oldottam, és rögtön beletettem a ruhákat -- lehet, h. nem így kellett volna...

puszedli 2012.09.26. 23:05:16

Kedves Névtelen! Igen, mert ez akkor hat a legjobban amikor feloldódik. Érdemes összegyűjteni a problémás ruhákat és egyszerre beletenni, úgy biztos a siker! Örülök, hogy bejött!üdv: puszedli

mimimo 2012.09.26. 23:55:51

Na, még egy kóda: ma a müllerben egy egész kiállításra való mosásmentőt láttam: hideg vagy meleg vízben használhatót, halványabb, sötétebb, egybefüggő vagy kisebb foltokra, és hát jóval olcsóbban, mint a dm-ben...

sugarcandy 2012.09.27. 08:28:28

müllerben sok minden olcsóbb, lassan érik egy poszt talán erről is, mit honnan érdemes

vera 2012.10.03. 11:51:45

Nekem úgy működik ez a perkarbonát, ha a ruhákra olyan vizet öntök, ami a fazékban gyöngyözik a gázon (a panellakás legforróbb vize sem elég, ami a csapból folyik - úgy is kipróbáéltam, semmi nem történt a foltokkal). Viszont a tényleg forró víz a száz éves gyümölcsfoltokat is kiszedte. És kipróbáltam sötét ruhán is (amivel már nem volt veszteni való) és a színét egyáltalán nem vette ki, csak a foltot, pedig az eladó a boltban azt mondta, hogy kiveszi a színt.

puszedli 2012.10.03. 19:24:14

Kedves Vera! Örülök, hogy jó tapasztalatod volt vele. Úgy próbáltad, hogy forró víz (nem a fazékban gyöngyöző) és egy kicsit több perkarbonát? Én szoktam emelni az adagot, ha makacs a folt, aztán a mosásban szépen eltűnik. a színt nem veszi ki :)
süti beállítások módosítása