ötletek, tippek egyszerűen

Időtetrisz

Öko nagytakarítás #2: A konyha

2013. április 03. - időtetrisz

Takarítás szempontjából a konyha a legmacerásabb helyiség, ezért ezzel kezdtem a tavaszi nagytakarítást. Itt koszolunk a legtöbbet, zsírcseppek ragadnak mindenfelé, kiömlenek a dolgok, aztán ott a gáztűzhely, a mikró, a ragacsos porlepte elektromos kütyük és még sorolhatnám. A szobai portörléshez képest a konyha alaposabb takarítása igazi rémálom tud lenni. Lendületet ad a szobákhoz, ha ezen már túlestünk. Ismét vegyszerek nélkül puceváltam, nézzétek, hogyan.

A főszereplők a képen látható delikvensek lesznek: Ecet és Szódabikarbóna. (Előbbi leváltható citromsavra, ha valakit zavar az ecetszag, bár a citromsavnak is jellegzetes szaga van.)
A csempével kezdtem. Részben egészségmegőrzésből, részben mert utálom, hogy nem tudom, mit kezdjek a használt olajjal (befőttes üvegben szoktam ide-oda dugdosni a mosogató alatt), évente körülbelül egy-két alkalommal fordul elő, hogy bő olajban sütők valamit (vagy még annyiszor sem), ezért a csempével nem kellett sokat foglalkoznom. Egy nagyobb tálba meleg vizet öntöttem, majd meglöttyintettem egy kis ecettel, és ezzel töröltem át. Ha melósabb a dolog, szódabikarbónával dörzsöljük le az ecetes felvonás előtt. Makulátlanul tiszta és foltmentes lett.

A tiszta csempe egy részlete
Ugyanígy jártam el a konyhaszekrénnyel és minden olyan felülettel, amelyen nem voltak makacsabb foltok, az ajtót is beleértve. A szekrény tetejét például, amit ragacsos por borított, szódabikarbónás és vizes szivaccsal pucoltam le. Az ecetes lemosást azért szeretem, mert utána csak egy tiszta száraz ronggyal kell átmenni a felületeken. A szódabikarbónás lemosás után kicsit foltos marad a felület ezért általában vízzel vagy ecetes vízzel még le kell törölni. Plusz meló.

Külön bekezdést érdemel a mikró, bár újat ez esetben sem tudok írni. Először egy szódabikarbónás szivaccsal töröltem ki, majd vízzel átmostam. Nem volt durván koszos, szinte csak törölni kellett, sikálni nem (bár a fotókon láttam, hogy hátul maradt még egy folt, azzal még futok egy kört). Nagyon szép tiszta lett különben.

Nagytakarítás közben az ember durvább szennyeződésekkel is találkozik, például amikor elhúzunk egy fél éve meg sem mozdított polcot. Így történt ez most is, találtam is meglepetéseket a polcok alatt. Erre nem elég egy szimpla felmosás, szódabikarbónás súrolás is kell előtte:
A legnagyobb meglepetést az edényszárító alatt találtam: vastag vízkőréteg és penész fogadott. Tömény ecetet öntöttem rá, hagytam állni néhány percig, majd egy egyszerű mozdulattal letöröltem. Tökéletes lett, ahogy a csap is.

Összefoglalva:

  • A fa felületeket sima vízzel mostam le (ha nagyon szennyezettek, szódabikarbónás/mosószódás vízzel is lehet, kb egy evőkanálnyi 5 l vízhez). Utána érdemes vizes ronggyal, majd szárazzal áttörölni.
  • A nem fa felületeket ecetes vízzel (egy löttyintés egy nagyobb tál meleg vízbe) mostam meg, majd szárazra töröltem.
  • Vízkőoldásra tömény ecetet használtam (A citromsav ugyanígy működik, töményen a vízkőre, lemosáshoz pedig egy evőkanállal 5 l vízbe.).
  • A súrolást tömény szódabikarbónával oldottam meg.
Az ablakpucolással még várhatunk, de a többinek esőben is neki lehet állni. Hajrá!

Te mivel szoktad leszedni a zsírpettyeket?

A bejegyzés trackback címe:

https://idotetrisz.blog.hu/api/trackback/id/tr688802930

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jvera 2013.04.03. 19:52:47

Szódabikarbónával! Régebben - amikor még nem ismertem ezt a blogot - hideg zsíroldóval, mondanom sem kell, a tüdőmet is kimarta, na meg nem éppen gyerekbarát... De mióta a szódabikarbónás verziót nyomom, azóta nyugodtan téblábolhatnak takarítás közben is körülöttem a gyerekek :)

puszedli 2013.04.03. 20:37:20

Ugye milyen jó? :)

Anonymous 2013.04.05. 13:19:50

Az ecetszag kapcsán épp most láttam egy jó kis ötletet: http://lukreciakencei.hu/recept/haztartas/tisztitoszerek/narancsos-ecetes-univerzalis-tisztito

puszedli 2013.04.09. 00:12:14

köszi, megnézem!

Szente Réka 2014.06.04. 18:25:45

Tök jókat írsz. Még egy tipp: zsíroldásra kiváló, ha a kifacsart citrom héjját beáztatjuk a mosóvízbe. Ha kézzel mosogatok ez mindent visz. És az illata is tuti :)

Berencsiné Tóth Anita 2014.06.04. 21:31:27

Aki nem bírja az ecet szagát, ajánlom a citromsavat!!! Erősebb sav, mint az ecet, háztartási mennyiségben ökoboltokban meg lehet venni. Feloldod vízben és láss csodát! ;)

puszedli 2014.06.05. 01:59:13

Köszi! Ki fogom próbálni, ha legközelebb veszek!

puszedli 2014.06.05. 02:01:40

Igen egy ideje nálam is van itthon, nagyon szeretem. A vízkőmentesítéshez mondjuk bonyi, mert nem oszlik el a szivacson a sok kis kő. Én inkább az öblítővízbe szoktam tenni mosogatáskor.
süti beállítások módosítása