ötletek, tippek egyszerűen

Időtetrisz

Szúnyogriasztó illóolajokból, saját kezűleg

2013. május 02. - időtetrisz

Az április végi nyár miatt már most aktuális a szúnyogtéma, és bár valamilyen rejtélyes oknál fogva a kisfiamra nem szállnak rá, nekem épp elég bosszúságot okoznak. A boltokban kapható fújós/krém állagú szúnyogriasztókkal már régóta rosszban vagyok. Szerintem a levegőt, illetve a használóját is mérgezi, nem is kicsit, ezért ha lehet, távol tartom magam tőlük. Csináltam hát egy szúnyogriasztót alkohollal, vízzel és néhány illóolajjal. A tesztelése egyelőre folyamatban, de ígérem, a kommentek között jelezni fogom a végeredményt.




A „szúnyogriasztó házilag” slágertéma a neten. Nagyjából kétféle receptet ad ki a kereső, alkoholos és olajos bázisú szúnyogriasztót. Mivel ezt nemcsak a bőrünkre, hanem a ruhánkra is fújjuk, az olaj pedig foltot hagyhat, az olajos recepteket elvetettem, és az alkoholos alapú keverékeket böngésztem át.

Az illóolajok vízben nem, alkoholban oldódnak, éppen ezért kellett változtatni az elkészítés módján. A „keverj össze egységnyi vizet, alkoholt és illóolajat helyett, először az alkoholban oldom fel az olajakat és csak később, egy hét múlva adom hozzá a vizet is. Lassúbb így a dolog, de sokkal hatásosabb, a permetben tényleg benne lesznek az illóolajak, és tartósabb lesz az illat, ami alapelvárás ez esetben. (Egyébként készítettem már testpermetet is, ugyanígy.)

Szúnyogriasztónak állítólag a citronella olaj a leghatásosabb (a szúnyogriasztó gyertyában, karkötőben, egyes pumpás riasztóknak is ezt találjuk), de nehéz beszerezni, és igen drága. Bő illóolaj kínálatú bioboltban nagy valószínűséggel fellelhető. Ha nincs, az sem baj, a citromfű, levendula, teafa, rozmaring is hatásosak a szúnyogok ellen. Én ezt levendulából, citromfűből és teafából csináltam.


Kerestem egy pumpás üveget. Egy régi dm-es parfüm üvegére esett a választásom, használható és szép is:


Az elkészítéshez szükségünk lesz:

10 csepp citromfű (ha nem sikerül citronella olajat szerezni)
10 csepp levendula
5 csepp teafa illóolajra

10 ml alkoholra
desztillált vízre (később lesz rá szükség)

Az alkoholt kimérem, belecseppentem az illóolajokat, jól felrázom és sötét helyre teszem. A rázogatást megismétlem naponta, egy héten keresztül. A hetedik napon kész, felhígíthatom a keveréket vízzel. Mivel ekkorra már feloldódott az illóolaj, szépen elkeveredik majd a vízzel. Max. 100 ml-ig öntsük fel. (Babákra még ezt sem ajánlom.)



Kész, már csak a szúnyogok kellenek hozzá. Hogy milyen időközönként kell fújni? Szerintem a körülöttünk lebegő vérszívók felszaporodása  megmutatja. Én olyan fél órás időközökre saccolnék, de lehet, hogy tovább is kitart egy-egy fújásnyi permet hatása.

Tesztelem és megírom.

Te is feldagadsz a szúnyogcsípésektől?

További nyári posztok:
Napvédő krém sk
Napvédő sapka sk
Légiós sapka hőguta ellen

A bejegyzés trackback címe:

https://idotetrisz.blog.hu/api/trackback/id/tr18803020

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jvera 2013.05.02. 11:46:49

Szerinted egy másfél éves gyerekre már használható lenne?

vera 2013.05.02. 14:11:15

Desztilált vizet hol szoktál beszererezni? Gyógyszertárban csak 2 literes kiszerelésűt találtam, 800 Ft, hamar lejár a szavatossága, felbontás után pláne. Ioncserélt víz is megfelel? Férjem szerint az olcsóbb. Sima vízzel mi a baj?Köszi!

puszedli 2013.05.02. 15:00:31

Szia! Igen, persze, az is jó. a csapvízben vannak olyan ionok, részecskék, ami nem jó a kutyuláshoz. Én benzinkúton vettem vizet. jesszus, most nézem, hogy az is ioncserélt:D, ki is javítom a posztban. Vedd ezt nyugodtan, kb 200 forint volt 2l.

puszedli 2013.05.02. 15:08:28

Kedves Jvera! Nyugodtan próbáld ki, először egy kis részen csinálj egy próbát.

Anonymous 2013.05.02. 17:22:55

milyen alkohol legyen?ágnes

puszedli 2013.05.03. 07:59:43

Szia!gyógyszertári 70 százalékos, de a vodka is jó!üdv

Anita 2013.05.03. 14:52:43

:) Pont ma gondoltam rá, hogy fabrikálok egy szúnyogriasztó karkötőt. Szép anyagból megvarrom, kitömöm egy kicsit, h legyen mi felvegye az illóolajat, majd patentot rakok rá. Aztán használat előtt cseppentgetek rá olajokat.

puszedli 2013.05.05. 21:29:02

Majd írd meg, hogyan működött, ha kipróbáltad!

Anonymous 2013.05.09. 16:39:59

Szia!Nagyon tetszik a recept, mindenképpen készíteni szeretnék egy ilyet, de elbizonytalanodtam. Azt olvastam ugyanis több helyen, hogy a citrusfélék fényérzékennyé teszik a bőrt, így a citromfű illóolaj is. Így olyan készítményt, amiben ilyesmi van, nem ajánlatos olyankor használni, ha napra is megy az ember.Mi a véleményed erről? Valóban gondot okozhat? Esetleg helyettesíthető valami mással? Vagy egyszerűen hagyjam ki belőle?2 éves a kisfiam, rajta is szeretném majd használni, ezért is vacillálok :)Köszi:Vica

puszedli 2013.05.12. 20:41:19

Szia!A citromfű nem citrus olaj, nyugodtan használd! (Ha sikerül citronellát szerezned használhatod azt is.) üdv: puszedli

Anonymous 2013.05.13. 17:16:35

Szia!Értem, köszi szépen a megerősítést!Ezek szerint csak félreértettem valamit :) Illetve egy helyen utaltak rá, hogy citrus féle, és így fényérzékenyít, ez zavart meg. De ezek szerint akkor nem így van. Végül én sem találtam máshol ilyesmit róla.Szóval akkor nyugodt szívvel megcsinálom :)További szép napot!ÜdvVica

puszedli 2013.06.24. 09:26:28

Jöjjenek a teszteredmények. A legnagyobb szúnyoginvázió közepette a következő tapasztalatok születtek: alaposan végig kell fújni a szabadon hagyott testrészeket, mert rögtön kiszagolták, ha valahová nem került. A ruhát kicsit messzebbről permetezzük(nekünk nem hagyott foltot). A szúnyogok látványosan fanyalogtak és legalább fél óráig (vagy még tovább) tartózkodtak az újabb támadástól. (a gyereket továbbra sem csípték, rejtély :)egyedüli negatívum volt, hogy keveset csináltam belőle.

sugarcandy 2013.07.11. 13:12:28

Puszedli, esetleg ezt betehetnéd a posztba UPDATE néven, mert sokan nem tekernek le idáig :)
süti beállítások módosítása