ötletek, tippek egyszerűen

Időtetrisz

A fehérítésen túl: mire jó még a perkarbonát?

2013. május 15. - időtetrisz

A nátrium-perkarbonát fehérítésben, folttisztításban végzett érdemeiről már volt szó itt a blogon, arról viszont nem beszéltünk, mi mindenre használható még a takarítás során. Néhány nappal ezelőtt végre a kezembe került a Háztartásunk kémiája, Nyíri Zsuzsa könyve. Amellett, hogy végre az öko takarítás kémiai vetületével is ismerkedtem kicsit (nagyon érthetően fogalmaz), találtam néhány nagyszerű tippet is a perkarbonát felhasználására. Kettőt kipróbáltam, a harmadikra szerencsére nem találtam itthon tesztfelületet. Ez esetben rátok bízom a tesztelést, majd írjátok meg kérlek, hogyan működött.


Egy kis emlékeztető. A perkarbonát ugyanúgy fehérít mint a hipó, de nem károsítja sem a textil szálait sem a környezetet. A fehérítést, folttisztítást a forró vízben (60 fokos) hirtelen felszabaduló oxigén végzi, ami után a perkarbonát mosószódává alakul, tehát tovább is használható a takarítás folyamán (éljen az újrahasznosítás!).

Ha alacsonyabb hőfokon van szükség rá, mert mondjuk a ruha érzékeny a forró vízre, tegyünk hozzá egy teáskanál citromsavat vagy ecetet. Sav hatására sima meleg vízben is gyorsan tud dolgozni. Szóval ha legközelebb 40 fokon szeretnél fehéríteni, kerüljön a mosógép dobjába (vagy az áztatóvízbe) egy kevés citromsav is a perkarbonát mellé. Alacsonyabb hőfokon való áztatásnál ugyanígy járjunk el.

A mosás mellett a járólapok elszíneződött fugáit is szépen kifehéríti. Felmosás előtt csináljunk egy perkarbonátos spricnit a következőképp: egy fél literes spriccelős fejű flakonba (pl. régi ablakpucoló) tegyünk 2 evőkanál perkarbonátot és engedjük fel forró vízzel.

A gyorsabb hatás érdekében én ehhez is tettem egy gondolatnyi citromsavat. Mindig frissen készítsük közvetlenül a spirccelés előtt. Nálam a legtöbb helyen parketta van, a konyhában és a fürdőszobában pedig egy ezer éves nem fehér fugával lerakott kockakő, így nem a fugákon, hanem a sarkokban, széleken megülő makacs foltokkal próbálkoztam:



Ráspricceltem. Hagytam negyed órát pezsegni, aztán a szokásos módon felmostam. Szép lett. Ugyanígy csináld, ha a fugákat tisztítanád. Ne ijedj meg, a felszabaduló oxigéntől kicsit pufi lesz a flakonod.

Ez a keverék a piros foltokat is kiszedni (vörösbor, piros tea). Ha áztatni nem lehet, mert például kárpitról vagy egy nagyobb szőnyegről van szó, megoldás lehet a perkarbonátos spricni. Ha szőnyegre kiömlik a bor, gyorsan itasd fel, majd spiccelj rá ebből  az (frissen készített) elegyből. A folt először elkékül, majd elhalványodik. Én egy epres teával leöntött tetrapelenkán próbáltam ki a módszert.


Halványodik

Szinte teljesen eltűnt
Alaposan bespricceltem, majd hagytam dolgozni. Néhány perc múlva a folt elhalványult, majd szinte teljesen eltűnt. Ha van rá lehetőség, ezután mossuk ki a textilt, ha nincs, kapjon még egy kis perkarbonátot, majd a finoman ecetes vízzel mossuk le (az ecet kiszedi a szálakból a szermaradványokat).

A perkarbonát a penészes falra is használható. Ezt nem tudtam kipróbálni, mégis közzéteszem, mert tudom, hogy a penészes fal igazi átok tud lenni, szinte kiírthatatlan. Ez esetben erősebb elegyet kell készíteni, 2 deci meleg vízben oldunk fel 2 evőkanál fehér golyócskát. Spricnivel felvisszük, várjuk hatni (kifehéredik a felület), majd újra fújunk. Ezt valószínűleg többször is kell ismételni.

Nálatok okoz problémát a falon jelentkező penész?

További hasznos tippeket itt találtok a vegyszermentes takarításhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://idotetrisz.blog.hu/api/trackback/id/tr158802998

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Celesztina 2013.05.15. 11:56:16

Jaj, nagyon rémes a penész: két szobában kis helyen -az ablaknál- van penészfolt, eddig bolti vegyszert használtam, az szépen eltűntette vagy fél-egy évre de olyan büdös volt, hogy aznap nem bírtunk megmaradni a lakásban (pedig nyár volt és minden ablakot kitártunk)... Most jött nemrég vissza a két penészfolt, de nehéz olyan napot találni amikor mindenki sokat van távol otthonról hogy senki se legyen rosszul a vegyszerszagtól -viszont az ötletedet kipróbálom, remélem, beválik

Anonymous 2013.05.16. 06:22:06

A penészt az ecet is eltünteti, nekem vissza sem jött, érdemes kipróbálni!Vikóc

sugarcandy 2013.05.16. 06:49:39

Én is használom felmosáshoz, bár kicsit más okból: a fehér felmosófej kevésbé szürkül tőle.Jól értem, fehérítő hatása miatt nagyon óvatosan próbálkozzunk színes cuccoknál?

Hédi 2013.05.17. 13:44:50

Valaki tudna arra ötletet adni, hogy a sziloplaszt vízszigetelés alól hogyan lehet kicsalni a fekete penészt?

puszedli 2013.05.17. 21:11:00

hát ez nehéz dió, nálam is el van, erre sajnos nincs ötletem. talán érdemes alaposan befújni a perkarbonáttal vagy nagyon tömény ecettel, hátha az is beszivárog alá, véget vetve ezzel a gombatenyészetnek :)Kedves Vikóc!A falon is ecetes lemosást használsz? A csempére én is, de falon nem merném kipróbálni, félteném a festéket. Neked működik?
süti beállítások módosítása