ötletek, tippek egyszerűen

Időtetrisz

Citromos mosogatószer sk

2012. október 09. - időtetrisz

Zöldülő háztartásunknak van egy gyenge pontja, ez pedig a mosogatás. Nem zöld, kivéve a súrolásra használt szódabikarbonátot. Hát ez van, pedig voltak próbálkozásaim. Valamikor az őskorban olvastam valahol, hogy a mosószóda mosogatásra is kiváló, de nekem nem sikerült zsírmentesen mosogatnom vele. Újra előkerült a sima bolti mosogatószer (az öko számomra megfizethetetlen), és évekre jegeltem a kérdést. Egészen mostanáig.


Izgatott, hogy csináljak valami sk lötyit a mosogatásra, lehetőleg az itthoni alapanyagokból. Vitás kérdésekben érdemes a témához kapcsolódó fórumokat megnézni, pro és kontra rengeteg hasznos dolgot tanulhat az ember. Találtam is néhány receptet, és hát azt kell mondjam, nincs új a nap alatt, rendre a szódabikarbónát, ecetet, mosószódát variálták a mosószappan pehellyel (egy kivétellel: néhol citromlé is szerepelt, gondolom a zsíroldás miatt, de ezt nem használtam fel.), amiben éppen az a jó, hogy hihetetlenül egyszerűvé teszi ezt az egész kutyulósdit. Negatív tapasztalatom miatt a mosószódát kivettem a receptből, a helyére szódabikarbóna került. Az ecetet is kivettem, maradt a szappanpehely vízzel és egy kis citromolajjal. Először narancsot akartam, de a szappannak is citromos illata volt, gondoltam, jobb ezt meglovagolni. Eredetileg glicerint akartam még tenni bele, bíztam benne, hogy attól olyan mosogatószeres lesz az állaga, de végül nem került bele, mert nem sikerült időben beszereznem elegendő mennyiséget (a következő anyagnál kipróbálom). Íme az általam használt recept, de csak tájékoztató jellegű, nem szentírás, hiszen ahány ház annyiféle szennyes és vízkeménység, szóval érdemes kikísérletezni a nekünk legjobb kombinációt.

Hozzávalók

15 gramm szappanpehely
500 ml forró víz
2 evőkanál szódabikarbóna
2 evőkanál ecet
5-6 csepp citromolaj

Még meleg volt, mikor nekiestem vele az első adag mosatlannak, amiben a tányérok, poharak mellett zsíros műanyag is volt. Öblítővíznek forró ecettel meglocsolt vizet használtam, ahogy mindig, de a zsíros műanyagok kicsit még így is zsírosak maradtak. Erre már beadtam a derekam és a lötyibe is tettem egy-két kanál ecetet. Ebben a kombinációban már működött, minden tiszta lett. Az ecetes öblítés amellett, hogy minden vegyszermaradékot leszed az edényről, fertőtlenít is, már csak emiatt is érdemes áttérni a módszerre.


Elkészítés: Nagy lyukú sajtreszelőn lereszelem a mosószappant, kimérem a szódabikarbónát, majd mindkettőt forró vízbe teszem, és gáz fölött homogén trutyivá dolgozom. Ha kész, mehet bele az illóolaj és az ecet. Összerázom, kiöntöm egy üvegbe. Kész a mosogatószer, használat előtt felrázandó. Díszítésként nem lehet kihagyni blagger szép üvegcímkéit, innen letölthetők és nyomtathatók.

Egyetlen negatív tapasztalatom a mosószappannal volt, ami kicsit kiszárította a kezem. Várható volt, mert ez a típus (Müller, Weisse Kernseife) szárít, ajánlom helyette a Tisza háziszappant (zöld boltokban kapható), ami egyenesen hidratál. Egyik receptben különben erre a problémára ajánlották (ha nem olyan jó minőségű a mosószappan) a mandulaolajat (kb. egy evőkanálnyi) mint mosogatószer hozzávalót. Ki lehet próbálni, én nem mertem, mert féltem, hogy zsírosítja az edényeket.

Beszerzés, árak
Szódabikarbóna: (500 gr 250 forint körül): zöld boltok, bio boltok
Citromolaj: érdemes a gyógyszertárban venni helyi kimérésűt, töredék áron lehet hozzájutni a biobolti verzióhoz képest

Témába vágnak még
Mosópor sk 
Mosószer gesztenyéből 
Mi mindenre jó az ecet? 

A bejegyzés trackback címe:

https://idotetrisz.blog.hu/api/trackback/id/tr488802484

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vera 2012.10.10. 20:45:52

Kipróbáltam ezt a receptet, de egyelőre nem vagyok megelégedve. A nagyon zsíros edény kifogott rajta, pedig a fél liter nagyobbik részét elhasználtam a vacsora utáni mosogatáshoz.Pedig már nagyon vágyok egy jó házi mosogatószerre. Az Ecoveren kívül nem találtam eddig olyat, amit bírna a kezem, de az nem olcsó.Mi az ami jól oldja a zsírt?

puszedli 2012.10.10. 21:00:00

Szia Vera!Az ecetes öblítésnek elvileg vinnie kellene. Lehet az arányokat kell kicsit máshogy alakítani, pl több szódabikarbónát tenni bele. én a nagyon zsíros (jénai) edényt először azzal töröltem át, és úgy működött. Azért utánanézek, hogyan lehetne tökéletesíteni :) addig is szia!
süti beállítások módosítása