ötletek, tippek egyszerűen

Időtetrisz

100%os vanília őrlemény házilag

2013. július 19. - időtetrisz

Jó ideje variálom a vaníliát: hogyan, milyen formában lehetne a legtisztábban hozzájutni, használni? Ami nem kivonat, nem pótlék, nem kémiai képlettel leírható, mesterségesen előállítható aroma, erős, tényleg ott van az igazi íze, zamata a vele készített végtermékben, legyen az házi vaníliapuding, zabkása, eperfagyi, vagy bármilyen piskóta, kevert tészta, tortaalap, krém, stb. Nem lesz olcsó mulatság, azt sejtettem, és némi kísérletezés után jelentem: megvan ezután így fogom, házilag előállítani a 100%-os, szupererős, tiszta vanília őrleményt.

Sugarcandy nemrég írt a házilag egyszerűen és olcsón előállítható vaníliás cukorról, aminek az alapja az, hogy ennek a drága, de erőteljes illatú fűszernek az aromáját minél egyszerűbben „kölcsön” lehessen venni. Mivel az eszméletlenül illatos, fekete vaníliarudak tulajdonképpen a Mexikóból származó, orchideafélék családjába tartozó vanília növény toktermései, érthetően nem lehet túlságosan felturbózni a termelésüket, és ettől olyan drága egy-egy rúd is.
Forrás: Köhler's Medizinal-Pflanzen, 1887
Én is vaníliás cukorral indultam pár éve, de azt mindig nehezményeztem, hogy a vanília így összenőtt a cukorral. Aztán jött inkább a Bourbon vaníliás cukor, merthogy annak erősebb, vaníliásabb volt az aromája, majd az Ázsia boltban kapható tejporos, sárgás vanília őrlemény (ez utóbbi „vanília komplett” néven fut, és az íze intenzív, viszont túl sok ostoba adalékanyag van benne), és próbáltam az ugyancsak itt kapható, kicsit halovány ízű, tiszta őrölt vaníliát is, de valami mindig hiányzott. Készült nálunk alkoholos (vodkás) vaníliakivonat is, azzal teljesen elégedettek is voltunk, és többféle édességnél a mai napig ezt használom, de folyékony állaga és alkoholtartalma miatt nem lehet teljesen korlátlanul löttyintgetni.
06_hazi vanilia
Az igazi reveláció a Rapunzel-féle cucc volt, aminek az ára elsőre borsosnak tűnik: 15 gr 1480 forintba kerül, de akkor már nem annyira, ha hozzáteszem, hogy egy ilyen kis üvegcse jó pár hónapig biztosan bírja a strapát, márpedig elég gyakran lecsavargatjuk a fedelét, és nem feltétlenül azért, hogy csak szagolgassuk. Annyira tiszta, intenzív ugyanis, hogy elég belőle egy késhegynyi is például, hogy íze, illata teljesen átjárja a sütött-főzött édességeket.
Közben láttam, hogy már a BioBerta is előállt egy hazai változattal, és éppen készültem lecsapni rá, amikor az éppen kiürült Rapunzeles üvegcse feliratán elmerengtem: vanília őrlemény. Tehát nem kivonat, nem a belső, apró, fekete szemcsés, vastagon aromás, magos rész, hanem őrlemény. Mit lehet egy vanílián megőrölni? Hát az egész vaníliarudat, szőröstül-bőröstül. Utánanéztem, és ez teljesen oké, mármint ehető, fogyasztható a teljes vaníliarúd, és van íz, aroma a „héjban” is, nemcsak a belső részben.

A Vaterán elérhető egy kedves vetőmagos eladó, akinél általában egészen baráti áron lehet hozzájutni a jó minőségű vaníliarudakhoz, így némi fejszámolás és tippelés után belevágtam. A Bourbon vaníliarudakat először jól kiszárítottam.

00_hazi vanilia
Majd ollóval kis kockákra vágtuk fel a rudakat, hogy könnyebben meg tudjuk őrölni őket.
04_hazi vanilia
Először a mixer S késes aprítójával próbálkoztunk, de végül nagyanyám elektromos kávédarálója vált be, mert azzal lehetett por finomságúra őrölni a rudakat. Mindent összevetve, 10 rúdból kb.17g tiszta vanília őrleményt nyertem, ami árérték arányban, ahogyan arra számítottam is, nem körözte le veszettül pl. a Rapunzelt, de az ízét, aromáját intenzívebbnek érzem, és nem volt túlságosan bonyolult előállítani sem.
Retró módszerrel címkéztem az üvegcsét.

Ha valaki eddig nem így használta a vaníliát, tegyen egy próbát: nemigen lehet ellenállni neki.

Összehasonlítás Boltban kapható változatok Rapunzel Bio Bourbon Vanília őrlemény: 15 g = 1420 ft
Bio Berta Bourbon Vanília őrlemény: 20 g = 1870 ft
Bourbon Vanília őrölve (Ázsia Bolt, saját zacskós kiszerelés): 10 g = 1067 ft
Vanília őrölve (Ázsia Bolt, saját zacskós kiszerelés):10 g = 853 ft
Bio Vanília őrölve (Ázsia Bolt, saját zacskós kiszerelés): 10 g = 1219 ft

Saját verzió Madagaszkári Bourbon vaníliarudak: 10 db = 1400 ft = 17 g tiszta vanília őrlemény

 

Témában lásd még

100% mindig friss citromhéj házilag

A bejegyzés trackback címe:

https://idotetrisz.blog.hu/api/trackback/id/tr118803134

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Anonymous 2013.07.19. 13:54:49

...és ha az eBay-en szerzed be a vaníliarudakat, akkor 30db = 2430ft = 70g tiszta gourmé minőségű vanília örlemény:http://www.ebay.com/itm/271123694546?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

mimimo 2013.07.19. 23:24:48

kedves névtelen: kösssz, ez nem rossz, sőt! esetleg próbáltad már? a szállítási/utalási költség nem dobja meg nagyon?

Anonymous 2013.07.20. 00:03:38

Igen próbáltam. Gyönyörű, illatos vaníliarudak érkeztek egy héten belül. A 2430 ft már a postaköltséget is tartalmazza.Ilyen jó minőségű vaníliát nálunk nem is lehet kapni.

Anonymous 2013.08.30. 17:43:24

A vaníliarudakat hogy kell kiszárítani? Köszi, Zsófi

mimimo 2013.08.30. 21:22:40

Szia! Ha nem szárazak, vagyis érezhetően nedvesek tapintásra, és nem lehet pl. eltörni őket, akkor pár napig egyszerűen kiterítettem a szobában az ablak mellé, nem közvetlen napsütésre, egy tiszta papírra. Egy hét alatt megszikkadtak annyira, h. az aprító porrá tudta zúzni őket.

Anonymous 2013.09.02. 21:05:30

Köszi, már attól féltem,h vmi spéci szárító kell hozzá... :) Így viszont feltétlenül kipróbálom!
süti beállítások módosítása