ötletek, tippek egyszerűen

Időtetrisz

Ehető húsvéti figurák, 3 hozzávalóból, 10 perc alatt: nyuszi, tojás, csibe

2013. március 15. - időtetrisz

A csokitojások és nyuszik klón-hegyei között tologatva a bevásárlókocsit arra gondoltam, hogy vajon mennyire lenne bonyolult otthon legyártani valami hasonlót. Nos, a végeredmény talán nem lett hasonló, de kellőképpen tanulságos, vicces, sokféleképpen használható, ezért bátran ajánlhatom: csináljatok otthon ehető „gyurmát”, és gyerekekkel, vagy az éjszaka leple alatt, szülői terápiás kikapcsolódás keretében, formáljátok meg a szokásos húsvéti (meglepetés)figurákat. Az alapanyag három hozzávalóból, néhány perc alatt megvan, a díszítés már csak ráadás, a siker pedig borítékolható.

Alapvetően olyan masszát szerettem volna, aminek van tartása és jól bírja az alakítgatást, dekorálást. És ne kelljen hozzá túl sok hozzávaló. Meg hogy lehetőleg ne tartson órákig összerakni. Ja, és ne kelljen sütni, mert sütő az most nincs. Illetve, hogy lehetőleg jóféle alapanyagokból álljon, és persze legyen finom, egészséges, elérhető. Van egyáltalán ilyen? Egyetlen kísérlet után a konklúzió: asszem, van.
A massza összetevőit úgy bontottam le a magam számára, hogy a formálhatósághoz zsiradékra, a tartáshoz valamiféle sűrítőre, az ízhez pedig édesítésre van szükség. Vegyük mindegyikből az egészségesebb verziót: a zsiradék legyen valami olajos magból előállított vaj, a sűrítő valamilyen őrölt termés, az édesítés pedig valami természetes, nyers. Ezt az alapképletet aztán egyénileg, az éppen kéznél lévő kellékektől függően más-más komponensekkel is lehet helyettesíteni. Nálam ez most így alakult:
Hozzávalók földimogyoróvaj
őrölt mandula
méz

Variációk (amelyeket nem próbáltam, de működhetnek)
* mogyoróvaj helyett: tahini (hígabb, ezért másképp kell adagolni), mandulavaj, kókuszvaj (nem kókuszzsír, mert az kézmelegre olvad)
* őrölt mandula helyett: őrölt kókusz (szintén aprítógépben a kókuszreszeléket), őrölt kesudió, őrölt héjatlan mogyoró vagy dió
* méz helyett: melasz, gabonaszirupok, sztevia, nyírfacukor

A földimogyoróvaj erényeit már megénekeltem korábban a zöldségspagettis posztban. Mindig lennie kell egy üveggel a kamrában, annyira sokféleképpen használható, itt most zseniálisan illett a végeredménybe, még ha nem is kifejezetten a Húsvéthoz társuló íz. Héjatlanul őrölt mandulám nem volt otthon, de mandulaforgács igen, ezért ezt őröltem meg 2 perc alatt az aprítógépben. Ennek annyi előnye is lett, hogy mivel ki akartam próbálni a színezést, egy semlegesebb színű alapanyagot kaptam, mintha héjastul őrölt mandulát használtam volna.

Az őrölt mandulába kevertem a színezőporokat: az egyik adagba céklaport (Vámház körúti Ázsia boltban, pár szász forintért kis zacskóban kapható), a másikba curryt, a harmadikba nyers kakaóport.
A továbbiakban hagyatkozzunk az ösztöneinkre: ássunk kis mélyedést az őrölt mandula közepébe, és adagoljunk bele fokozatosan annyi mogyoróvajat és mézet, hogy gyurkálható anyaggá álljon össze. Érdemes villával kezdeni, és csak azután kézbe venni, amikor többé-kevésbé összeállt. Ez kb. 3-4 perc alatt megtörténik. (A currys változathoz csak mogyoróvajat adtam, ki akartam próbálni a sós változatot is, hmmmm, nem lett rossz, sőt.) A végeredményt kóstolgassuk, ízesítsük más fűszerekkel, aromákkal is, én most csak a céklaporos változatba tettem egy kis narancs illóolajat, hogy az ízek markánsabban elkülönüljenek.
Ezután kezdődhetett a móka és kacagás: kiraktam egy nagy tányérra egy-egy kupacnyit mindazokból a kamrában található anyagokból, amelyeket használhatónak gondoltam a dekorálásnál: lenmag, fekete hagymamag, mandulaforgács, puffasztott rizs, kókuszreszelék.
Először jöttek a currys 2D csibék, krepp-papír fűben:
Aztán a barna és bordó csokitojások:
Majd a mandulafülű nyulak:
És a 3D kacsák:
A nyulak igazi egyéniségek lettek, miközben egyszerű, de anatómiailag korrekt dizájnra törekedtem:
Munkaközösségünk ifjabb tagjaira elementáris hatással voltak ezek a minimalista nyúl-egyedek, az pedig, hogy ráadásként ehetőek, valósággal megszédítette őket. Mikor mindezeket valahogyan feldolgozták, ezekkel a formákkal rukkoltak elő:
A masszáról: munka közben fényesen csillog a megolvad zsiradék miatt, de hűvös helyen ez a hatás megszűnik. Az összegyúrt anyag hűtőben 2-3 hétig biztosan eláll, érdemes bezacskózni. Ha viszont már formáltunk belőle, azt is érdemes hűtőben, dobozban tárolni, mert különben kiszáradhat.
A lehetőségek tehát végtelenek, Húsvétig pedig van még épp elég idő, hogy leteszteljük, mennyire tudunk (még) gyurmázni.

Együtt, vagy titokban.

Témába vág még Mikulásváró gesztenyés süti Mogyorókrémes zöldségspagetti Villámgyors csoki 3 hozzávalóból

A bejegyzés trackback címe:

https://idotetrisz.blog.hu/api/trackback/id/tr838802892

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sugarcandy 2013.03.15. 11:01:52

Ez egyszerűen mindent visz, szuper fejek és az alapanyagok is irtó jók. Mit gondolsz, sütiszaggatóval is lehet próbálkozni?

puszedli 2013.03.15. 15:16:46

juj, de jó! ezt megcsinálom :)

mimimo 2013.03.15. 22:16:36

megkockáztatom, hogy igen :) csak ne nyújtsd túl vékonyra, és esetleg szórj alá egy kis maradék őrölt mandulát, vagy étkezési keményítőt, h. ne ragadjon le. és majd fotót, fotót, fotót!

blagger 2013.03.16. 22:20:56

SZUPER, Köszi.
süti beállítások módosítása